Tuesday, 28 October 2014

i-Think dalam pemulihan khas

Salam Sejahtera.

Pernah dengar tentang i-Think?

Cikgu-cikgu pernah menghadiri kursus tersebut?

Pernah mengaplikasikannya ke dalam pdp?

Sebenarnya bidang pemulihan khas tidak terkecuali untuk menggunakan konsep i-Think dalam pdp. Namun kita perlu tahu cara bagaimana yang paling baik untuk digunakan.

Mungkin ada antara cikgu-cikgu yang belum lagi khatam peta i-Think.

Itu tidak penting. Apa yang penting ialah tahu peta yang sesuai untuk digunakan.

Di bawah merupakan contoh pdp saya menggunakan aplikasi i-Think.
Ini hanya sebahagian sahaja. Maksud saya setelah selesai pembelajaran secara individu dan berkumpulan, pengayaan atau pengukuhan dijalankan dalam bentuk peta i-Think.

Peta pemikiran i_think

Saya menggunakan peta bulatan.


 Proses pemikiran : Mendefinisikan mengikut konteks

Dalam aktiviti di atas, murid-murid dikehendaki memilih kad bergambar KVKVK yang betul dan diletakkan dalam peta bulatan yang tepat. Di sini murid dapat mendefinasikan apa itu 'Benda bukan hidup' dan 'Benda hidup' secara ringkas. Murid juga dapat mengeja dan menyebut perkataan bergambar yang dipilih.
Sebelum membuat keputusan, murid perlu mengeja dan menyebut dengan kuat perkataan yang sesuai untuk diletakkan dalam peta bulatan.


Itu sahaja setakat ini. Saya akan cuba perbanyakkan lagi aktiviti yang berkaitan dengan i-Think dalam pemulihan.

Sekian.

1 comment:

  1. Merkur 15c Safety Razor - Barber Pole - Deccasino
    Merkur 15C Safety Razor - herzamanindir.com/ Merkur deccasino - 15C for Barber Pole is the perfect introduction to the Merkur 메이피로출장마사지 Safety https://tricktactoe.com/ Razor. 바카라

    ReplyDelete